De simpele sleutel voor succes
Nadat we een paar honderd jaar beschuit hadden gemaakt, verpakt en gegeten, was er
eindelijk iemand die een oplossing bedacht voor de dagelijkse ergernis van gebroken
beschuitjes Supersimpel, dus geniaal. De man patenteerde zijn vinding snel en
verkocht die voor veel geld aan een grote fabrikant.
Nog zo’n geval van briljante eenvoud: twee studenten komen
in 1997 op een zolderkamer op het idee om de allerbeste,
want simpel te gebruiken, zoekmachine ter wereld te gaan bouwen. De vraag was hoe ze
daar ooit geld aan konden verdienen. Het antwoord daarop wisten zij ook niet, maar zewaren ervan overtuigd dat het
gebruikersgemak, de eenvoud van de
zoekmachine zichzelf zou uitbetalen. Na
twintig jaar is Google nog steeds de zoekmachine met het grootste
gebruikersgemak én met een van de beste
verdienmodellen ter wereld.
Een half A4’tje
Zaken versimpelen loont, zoveel is zeker. Makkelijk is het echter niet voor iedereen. Tijdens
mijn MBA-studie verzandde de groepsdiscussie regelmatig. Steeds dezelfde personen bliezen
de zaken op en maakten ze onnodig complex. Een docent die werkte bij het internationale
HR-bedrijf Mercuri Urval, gaf ze dan de opdracht om hun gedachtegang op een half A4’tje te
zetten. Daarmee dwong hij ze om tot de simpele kern te komen.
Het duurde niet lang of ik zag in het dagelijks werk mijn kans schoon: “Zeg Henk, dat
is een interessante denkrichting die je daar nu opgaat. Om iedereen aangesloten te houden
graag voor de volgende bespreking op een half A4’tje helder en simpel omschrijven en
onderbouwen waarom we er samen meer tijd in moeten steken.” Het bleek een
wondermiddel om zaken simpel te houden. Nu nog steeds verwondert het me trouwens hoe
lastig het voor velen is om goede en vooral simpele oplossingen te bedenken.
Simpel maar niet simplistisch
Simpel is niet hetzelfde als simplistisch. Je zoekt de meest simpele kern, maar maakt die niet
simpeler dan hij is. Albert Einstein verwoordde dit prachtig. Ik vertaalde dit als:
Alles moet zo simpel mogelijk
gemaakt worden, maar niet
simplistisch.
In het wilde westen van het
bedrijfsleven worden plannen,
meningen en strategieën zó vaak
losjes uit de heup de werkvloer op geschoten. Ze zijn voor het overgrote deel simplistisch en
ondoordacht. Paradoxaal genoeg blijkt de uitvoering van onnozele, simplistische strategieën
altijd juist zeer gecompliceerd te zijn. ‘Alle grenzen dicht en de gulden terug’ uit de politiek
bekt bijvoorbeeld lekker, maar is natuurlijk het toppunt van onnozelheid. En ‘gewoon meer
verkopen aan bestaande klanten’ blijkt in het bedrijfsleven meestal een simplistisch
gedachtenkronkel in plaats van een briljante groeistrategie.
KJECC is de sleutel naar jouw commercieel succes
Mijn eigen KJECC-methode (‘Kraak je eigen commerciële code) is simpel én trefzeker. Geen
simplificaties, maar terugbrengen naar de simpele kern. Ik ga op zoek naar de strategieën die
je onbewust al hebt. Vervolgens breng ik ze kernachtig voor je onder woorden en in beeld
(letterlijk: met tekeningen!). Hoe kan je ze nieuw leven inblazen? Met een slimme
aanscherping of aanpassing van je commerciële strategie leggen we de basis voor groei en
hogere winstgevendheid. Wie wil dat nu niet?
Kijk hoe jouw commerciële strategie ervoor staat en waar je heen wilt. Ongeacht in welke
fase je bedrijf zich bevindt, of de markt waarin je opereert. Maak een vrijblijvende
afspraak! Ik ben er klaar voor!