Gelukkig verandert er niet veel…….

Gelukkig verandert er niet veel…….
Gelukkig verandert er niet veel…….  

Wat! zult je nu zeggen ‘er verandert niet veel ‘ van welke planeet kom jij dan?

De wereld om me heen en mijn markt verandert zo snel dat ik het haast niet meer bij kan benen. Mijn klanten hebben heel andere wensen als vroeger en het lijkt wel of ze die iedere dag bijstellen. Ook vragen ze steeds meer dingen die ik als professional zelfs niet 1-2-3 weet. En dat zelfde geldt voor mijn collega’s en medewerkers. De vragen en eisen waar die soms allemaal mee komen, je houd het niet voor mogelijk! En ik moet als ondernemer altijd maar direct een pasklare goede oplossing hebben en natuurlijk ook voor de laagste prijs. En kan ik daar allemaal niet aan voldoen, dan zijn ze teleurgesteld en zoeken ze snel verder.

Eerlijk gezegd wordt ik dus vaak onrustig en hyper zoals het allemaal razendsnel langs me heen schiet en op me af komt. Hoe moet ik daar dan mee omgaan?

Hoe speel ik als ondernemer in op al die veranderingen?

Analyseer je al de bovenstaande vragen, dan kom je vanzelf uit bij de kern en dat is de vraag hoe je er een succesvolle strategie voor bedenkt en uitrolt. Of het gaat om de markt waarin je als ondernemer opereert of de manier waarop je met klanten of medewerkers communiceert of samenwerkt. Strategie is waar het hier om gaat, en met strategie ontwikkelen is het goede nieuws; Gelukkig verandert daarin niet veel. Ik probeer je natuurlijk niet een loze kreet aan te smeren en hoop dat je me de kans geeft dat te bewijzen. Lees graag nog even verder.

Open deuren?

Eerst moet ik samen met jouw een deur intrappen en direct daarna kunnen we iets afspreken wat van grote waarde wordt voor jouw. Er is een groot verschil tussen echte veranderingen en snelle ontwikkelingen, en daar ligt de schat.  Doe je even mee? Ik ga een paar korte stellingen voorleggen waarop je in gedachten een antwoord geeft. Met 5 keer JA heb je de deur ingetrapt en de code gekraakt. Lees daarna snel verder!

  • De basis van een auto vormt nog steeds een bodemplaat met 4 wielen.
  • De volgende financiële crises is alweer in de maak.
  • Succesvolle bedrijven hebben weinig last van wisselende marktomstandigheden.
  • Computers kunnen al veel, maar voorlopig nog niet zelfstandig denken, dansen of dromen.
  • Actieve mensen zijn altijd in staat altijd nieuwe kansen te creëren, hoe en waar dan ook.
Je begrijpt de lijst die we zo kunnen maken is heel lang. Dat hoeven we niet te doen.  Als je de instructies begreep en nu doorleest omdat je 5 keer JA antwoorde, zie je wat ik bedoel.  We zien om ons heen dan wel heel veel razendsnelle ontwikkelingen, maar dat is heel wat anders dan echte veranderingen. Een echte verandering zou bijvoorbeeld zijn een auto zonder wielen of een economie zonder periodieke financiële verliezen. Dus wat we om ons heen zien en ervaren zijn dus géén echte veranderingen , het zijn “slechts” ontwikkelingen. Telkens weer variaties op hetzelfde thema. Niets meer of minder.

Waarom we ook liever niet over veranderingen spreken

Het woord veranderingen geeft veel weerstand en dringt meteen het gevoel op dat je ergens afstand moet van doen, dat je iets gaat verliezen. Dat voelt dus ook niet fijn of lekker. Onze onbedwingbare limbische reactie; Hakken in het zand! Gek genoeg  zijn de meeste van ons daarentegen wel geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en de zaken die dingen die ze ons gaan brengen. Ontwikkelingen geven een prettig gevoel van keuzevrijheid om er in mee te gaan of niet. Veranderingen lijken iets definitiefs te brengen. Een ‘slikken of stikken’ gevoel.

Prent je dus in vanaf nu aan  goed in dat wat er om je heen gebeurt en zich afspeelt en op je afkomt, voor het overgrote deel nieuwe ontwikkelingen zijn en geen echte veranderingen. De hakken hoeven niet in het zand.

Met ontwikkelingen is het zo dat ze meestal snel komen en gaan. Het is dus uiterst onverstandig om op iedere ontwikkeling direct in te springen. Kun je jezelf beheersen en ga je niet meteen mee??  Dan geeft dat direct een gevoel van rust en controle. Hoe lekker is dat!

Succesvolle stabiele koers

Gaat het om jouw bedrijf, vergeet dan nooit dat jij aan het zakelijke roer staat en zelf beslist waarheen je de koers uitzet. Natuurlijk liefst wel een succesvolle koers zodat je niet op de spreekwoordelijke rotsen van jouw markt vaart en met man en muis vergaat. Zet je koers daarom rustig en weloverwogen uit en koers naar een heerlijk tropisch eiland in jouw markt. In iedere markt (dus ook die van jouw!) zijn vele prettige en winstgevende tropische eilanden te vinden als je goed kijkt en speurt. Dat is al duizenden jaren zo en zal ook altijd zo blijven.

Ben jij ook op zoek naar een stabiele succesvolle commerciële koers zodat je met jouw bedrijf perfect inspeelt op alle ontwikkelingen  in de markt? Maak dan een vrijblijvende afspraak zodat ik de “oerprincipes” van commercieel succes ook inzichtelijk maak voor jouw bedrijf en markt. Geloof me maar, gelukkig verandert er niet veel.         

Toon van Tol

toon@comstratos.nl

06 12046626

Geef een reactie