De drie P’s van een succesvolle commerciële strategie

Strategisch dieptepunt

Ik zie onze baas nog binnenstappen met de mededeling ‘Ik heb er nog eens over nagedacht: we gaan het toch heel anders doen’. We stonden erbij en keken er weer eens naar. Na de uitleg en toelichting, die als altijd werd voorzien van een vette glimlach, verdween hij vervolgens in zijn kantoor. Wij waren er onderhand aan gewend: de plompverloren koerswijzigingen van het bedrijf en aanpassingen in het gevoerde beleid.  Gewoon enthousiast knikken, interesse tonen en overgaan tot de orde van de dag. Dat leidde nooit tot problemen, want de nieuwe, kortstondige bedrijfsstrategie was alweer in de maak.

De juiste boom in het bos

Dat mijn baas door de strategiebomen het bos niet meer zag, is echter niet zo gek. Misschien herken je dit wel. Het vakgebied van strategie is veelomvattend. Er zijn ontelbaar veel goeroes, experts en opiniemakers. Ook zijn er veel deelgebieden, zoals de algemene bedrijfsstrategie, een overnamestrategie, passende personeelsstrategie, succesvolle commerciële strategie et cetera. Er zijn boekenplanken over vol geschreven. Een MKB-bedrijf, dat op zoek is naar een concrete, compacte bedrijfsstrategie kan makkelijk verdwalen in alle deelgebieden en bijbehorende theorie. Help!!

  

Stap 1: De drie pijlers van commerciële strategie

Moet een leidinggevende of directeur zich wel door al die theorie heen worstelen om vervolgens zelf met een strategie op de proppen te komen? Ik weet uit ervaring dat de antwoorden op jouw commercieel strategische vragen altijd binnen je bedrijf of organisatie te vinden zijn. Je zit er als het ware bovenop. Het enige wat je nodig hebt, is iemand die je helpt op te staan, zodat je ze zelf ook ziet. En omdat de antwoorden op je commerciële vragen er al zijn, hoeft de strategievorming ook geen ellenlang en ingewikkeld traject te zijn. Dat is mooi meegenomen. Mijn eigen KJECC-methode (Kraak je Eigen Commerciële Code), heb ik er in totaal nooit meer dan één week voor nodig. Hoe ik dat doe? Met een strakke focus op de drie pijlers van een succesvolle commerciële strategie:

 

PositiePotentiePerfectie

 

Stap 2: Geen saaie woorden, maar inspirerende beelden

Als de strategie helder is, moet je die vervolgens overbrengen op je mensen. Je kunt een prachtige, visionaire strategie hebben, maar als je die niet kunt laten beklijven in je organisatie, is ze nutteloos. Veertig jaar praktijkervaring heeft mij geleerd dat tekeningen mensen inspireren en in beweging krijgen. Dikke rapporten met trendcijfers en scenariografieken vergeet je snel (ik ook). Terwijl de juiste inzet en toewijding van je mensen cruciaal zijn, vooral in een MKB-bedrijf. De koers en het doel moet voor iedereen glashelder zijn. Daarom visualiseer ik altijd jouw drie commerciële pijlers waarop het succes van je bedrijf is gebaseerd. Vervolgens neem je je de tekeningen mee onder je arm en het verhaal vertelt zichzelf. Zo makkelijk wordt het!

 

    POSITIE                                                             POTENTIE                                                    PERFECTIE

Op basis van jouw visie en groeiambitie bepalen we samen de succesvolle commerciële strategie die naar je doel leidt. Gegarandeerd! Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden van KJECC-methode voor commerciële strategiebepaling.

One Response to De drie P’s van een succesvolle commerciële strategie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.